Derybų etiketas :: Verslo etiketo pagrindai

Derybos – tai bendravimo procesas, kurio metu partneriai, remdamiesi skirtingomis pozicijomis ir tikslais, siekia rasti vieną visas besitariančias šalis patenkinantį sprendimą ar sutartį dėl bendros veiklos. Derybų metu konfliktas išsprendžiamas bendru šalių susitarimu. Būtinas derybų, kaip konflikto sprendimo proceso, aspektas yra tas, kad į konflikto objektą žiūrima kaip į atskirą temą – šalių santykių visuma neliečiama. Geras pasirengimas deryboms garantuoja bent jau patenkinamą jų rezultatą.

Rengiantis deryboms labai svarbu nustatyti, kuriems tikslams teikiama pirmenybė. Lygiai taip pat reikėtų surikiuoti pagal svarbą oponentų tikslus. Pirminė derybų paskata – jūsų ir jų tikslų skirtybė.

Rengiantis deryboms būtina surinkti kuo daugiau informacijos apie derybų partnerį. Be to, į būsimąsias derybas vertėtų pažiūrėti partnerio akimis.

Pačios derybos – tai manipuliavimas nuolaidomis. Kokias nuolaidas darysite, suplanuokite iš anksto, prieš prasidedant deryboms, o ne joms jau vykstant.

Derybose gausu aklaviečių ir konfliktų. Prieš pradedant derėtis būtina pagalvoti apie galimų konfliktų sprendimo alternatyvas. Priešingu atveju derybų metu tokioms alternatyvoms apsvarstyti pritrūks laiko. Kaip išsisukti iš konfliktinės situacijos? Patartina: trumpam sustabdyti derybas ir pasiūlyti pakeisti aplinką; stengtis garbingu būdu įveikti susidariusią padėtį (išsaugoti orumą); galima pasiūlyti atidėti į aklavietę atvedusį klausimą vėlesniam laikui ir tęsti derybas kitais klausimais; jeigu dera ir tinka, nevengti humoro; susilaikyti nuo agresyvios reakcijos į agresyvų elgesį. Remiantis konkrečiais faktais maldyti emocingus pareiškimus arba daryti papildomų nuolaidų, žodžiu, griebtis visko, kad tik konfliktas būtų įveiktas.

Visada reikia tikėti, kad rezultatai bus teigiami. Jei gerų rezultatų tikimasi pasiekti vien savo talentu, tą padaryti bus labai sunku. Prie derybų stalo turi atvesti noras padėti išspręsti problemą kitiems. Kad derybos būtų vadinamos sėkmingomis, laimėtojo ar pralaimėjusiojo neturėtų būti.

Jų pabaiga turi arba patenkinti abi puses arba abi puses apvilti.

Kad abi pusės galiausiai ką nors laimėtų, reikia būti gerai pasiruošusiam, budriam ir lanksčiam.

Planuojant bet kokias derybas, pirmiausia reikia išsiaiškinti visus tikslus. Prieš pradėdami derybas, sudarykite visų savo tikslų sąrašą, paskui surašykite juos pagal svarbą ir išsiaiškinkite, be kurių galite gyventi. Taip pat detaliai išanalizuokite, kokie galimi partnerio interesai, kiek partneris suinteresuotas derybomis su jumis (ar turi geresnių alternatyvų); kurie jūsų interesai sutampa, o kurie skiriasi. Prieš pradedant derėtis būtina pagalvoti apie galimų konfliktų sprendimo alternatyvas. Priešingu atveju derybų metu tokioms alternatyvoms apsvarstyti pritrūks laiko.

Sutikti svečius reikia remiantis vienodo lygmens principu: direktoriui nederėtų sutikti direktoriaus pavaduotojo ir pan. Prieš paduodant rankas, vertėtų išsiaiškinti vietines kultūros normas. Daugelyje Azijos šalių į fizinį kontaktą tarp priešingų lyčių žiūrima nepalankiai. Todėl moterims reikėtų pagalvoti, ar duoti vyrams ranką, ir atvirkščiai.

Vienas iš darbuotojų (nedalyvaujantis derybose) sutinka svečius vestibiulyje ir palydi juos į pasitarimų kambarį. Derybų vadovas išeina į priekį ir pasisveikina su svečiais.Kiekvienos delegacijos vadovas pristato savo komandos narius. Pristatant asmenį įprasta pasakyti jo titulą, garbės vardą arba pareigas.

Iš toli atvykusiems svečiams pasiūlomas atskiras kambarys, kad jie galėtų pasiruošti dokumentus, apsitvarkyti;

Jei svečiai atvyksta ilgesniam laikui, numatytoje programoje turi būti nurodytas viešbutis, kuriame jie apsistos. Svečius reikia palydėti į viešbučio vestibiulį ir palaukti, kol bus forminami atvykimo dokumentai, o po to dera su jais atsisveikinti. Iki kambario lydėti netinka – tą padarys viešbučio darbuotojas.

Prieš dalykinį susitikimą svečiui dera aplankyti įstaigos ar firmos vadovą su mandagumo vizitu. Pokalbio metu aptariama, o prireikus – tikslinama vizito programa ir t.t.

Derybų rezultatą gali paveikti jų aplinka:

Derybos gali vykti jūsų pusėje;
Derybos gali vykti partnerio teritorijoje;

Pasistenkite visiškai kontroliuoti padėtį: nuotaika, laiko parinkimas ir pertraukų pobūdis turi veikti jūsų naudai.

Nors jūsų komandos nariams nuo užsitęsusių derybų gali dingti apetitas, troškulys niekur nedings. Įtampa, neįprasta aplinka ir spaudimas išdžiovina gerkles, todėl pasirūpinkite, kad visuomet būtų atsigerti.

Derybose pastaboms užsirašyti duokite popieriaus ir rašiklių. Ant derybų stalo negali būti jokių pašalinių dokumentų, tiktai bloknotai, pieštukai, cigaretės, žiebtuvėliai, peleninės (jei leidžiama rūkyti), mineralinis vanduo ir taurės. Gali būti gėlių žemose vazose.

Patikrinkite tualetus ir pasirūpinkite, kad patalpa būtų tinkamai apšviesta, ypač jei naudojamos garsinės ir vaizdinės priemonės.

Derybininkų susodinimas – supriešintai, akis į akį arba draugiškai, prie apskrito stalo – gali labai paveikti derybų toną ir net rezultatus.

Delegacijos vadovas sodinamas centre, prieš jį – partnerių delegacijos vadovas; pasirūpinkite, kad vadovas galėtų žvilgsniu bendrauti su komandos nariais

Vadovo dešinėje – antras asmuo delegacijoje, kairėje – vertėjas. Vertėjas gali būti sodinamas ir stalo gale – išskirtinėje “objektyvioje” vietoje. Jeigu kalbama prie stendo ar lentos, vertėjui geriau stovėti greta kalbančiojo.

Priimta, kad visose derybose, išskyrus itin oficialias, dalyvauja ne daugiau kaip 5 žmonių komanda. Paprastai jie susodinami priešingose stalo pusėse, ir derybininkai, norintys pabrėžti, kad yra savarankiškos asmenybės, labiau mėgsta šį būdą. Pasodinkite kiekvieną komandos narį ten, kur jo įgūdžiai būtų naudingiausi, bet taip, kad susidarytų vieningas frontas. Kėdės sustatomos vienodu atstumu.

Jei derasi daug šalių, kurių kiekvienai atstovauja vos keli atstovai (pvz., Jungtinės Tautos), dalyviai susodinami didžiuliu ratu ir susitariama su dalyviais, kad jie kalbėtų nuo pakylos.

Jei derasi kelios šalys, kurių kiekvienai atstovauja daugybė įgaliotinių, sėdimos vietos suskirstomos į grupes, kurios, jei įmanoma, yra viena priešais kitą.

Derybos neturi tęstis be pertraukos ilgiau kaip dvi valandas.

Praėjus 5 – 7 minutėms nuo pokalbio pradžios paduodama kava ir arbata, sumuštiniai, vaisiai. Po valandos jų vėl pasiūloma. Užkandžius patartina tiekti kitoje patalpoje. Jeigu tokios galimybės nėra, vaišės atnešamos prie derybų stalo ir pastatomos priešais delegacijų vadovus. Kiti dalyviai apsitarnauja patys. Kava ir arbata svečiams išnešiojama ant padėklo, griežtai paisant dalyvių rango.

Derybas pradėkite neprieštaringais, bendraisiais punktais.

Derybose mokėjimas klausytis ir stebėti yra ne mažiau svarbūs už mokėjimą kalbėti. Turite gyvai jausti derybų nuotaiką, nes ji gali greitai keistis. Budrumas reiškia, kad visi jūsų pojūčiai gaudyte gaudo kitų duodamus signalus.

Būkite lankstūs – tai jėgos, o ne silpnumo požymis, tačiau neskubėkite per greitai sutikti, kad vėliau nereikėtų gailėtis.

Pirmojoje derybų stadijoje išdėstomi vienos ir antros šalies interesai, pozicijos, išsiaiškinamas derybų partnerių požiūris į problemą.

Antrojoje derybų stadijoje svarstomi ir argumentuojami šalių interesai bei pozicijos. Abi šalys stengiasi pateikti svariausius argumentus.

Trečiojoje derybų stadijoje derinamos šalių pozicijos, ieškoma bendro sprendimo. Susitarimas dažniausiai pasiekiamas abišalėmis nuolaidomis ar kompromisais.

Būtina sukurti darbingą derybų atmosferą;

Derybų metu paskelbti pertrauką, per kurią surengti neformalius susitikimus ir konsultacijas; neoficialus pokalbis toliau nuo derybų stalo, kur šalys paprastai sėdi viena priešais kitą, gali pašalinti nesklandumus. Kai sutinkate pasikalbėti neoficialiai, visuomet tesėkite žodį.

Peržiūrėti kitas alternatyvas

Sulaukime tinkamo momento, kai oponento susidomėjimas yra pasiekęs viršūnę ir jis pasirengęs pasiekti susitarimą;

Būkime įtaigūs;

Parenkime priimtinus pasiūlymus;

Priimdami oponento siūlymą rodykime ne entuziazmą, bet dvejones.

Po derybų surašomas protokolas – tą padaro pats šeimininkas ar kitas, specialiai paskirtas, asmuo.

Protokole turi būti visa informacija: derybų vieta, data, laikas, dalyvių pavardės ir pareigos, pagrindiniai aptarti klausimai, šalių nuomonė, pasiekti susitarimai arba šalių pozicijos, o jei susitarti nepavyko, – įrašas apie įteiktus dokumentus.

Šis dokumentas gali turėti praktinę reikšmę vėliau, jei tektų grįžti prie anksčiau svarstytų klausimų.

Net jeigu derybos ir žlugo, nedera savo elgesiu įžeisti partnerio – geriau susitarti susitikti vėliau, pasikeitus situacijai.

Jeigu dėl jūsų kaltės gali būti neįvykdyti sutarties įsipareigojimai, iš anksto informuokite apie tai partnerį, pasiūlydami kompensacijos variantus (jeigu jie aptarti sutartyje). Nuo to, kaip tiksliai ir kruopščiai laikysitės susitarimų, priklausys jūsų reputacija.

Reklama



  • Vakariniai sėdimi priėmimaiVakariniai sėdimi priėmimai
    ... tai gali būti kviestiniai pietūs, kviestinė vakarienė, arbatėlė, ponių kava, žurfiskas.

    Skaityti »

  • Etiketą atitinkantis stalo serviravimasEtiketą atitinkantis stalo serviravimas
    Dėliojant įrankius kotelių galai sulyginami su pagrindinės lėkštės apatiniu kraštu. Vidurinė įrankių pora gali būti pastumiama šiek tiek atokiau nuo stalo briaunos negu kitos dvi įrankių poros. Jei turime tik užkandžių arba tik pagrindinio patiekalo įrankius, viena jų pora taip ...

    Skaityti »

  • Kaip mandagiai padėkoti?Kaip mandagiai padėkoti?
    Pagyrimas ir nuoširdi padėka kelia žmogų, skatina kruopščiau dirbti. Širdis taip atsiliepia, kaip ji kalbinama. Dėkingumas suartina žmones, sušildo jų santykius ...

    Skaityti »

  • Tekstai kvietimams į oficialius renginiusTekstai kvietimams į oficialius renginius
    ABC „Savas kampukas“ generalinis direktorius V.Pavardenis maloniai kviečia poną P.Vardenį ir ponią atvykti į priėmimą. 2015-09-06, 14 val. restorane „Jovarss“ (Kauko gatvė 35, Panevėžys).

    Skaityti »

  • Kokia informacija tūrėtų būti vizitinėje kortelėje?Kokia informacija tūrėtų būti vizitinėje kortelėje?
    Tarnybinėse vizitinėse kortelėse informacija turėtų būti: logotipas arba firmos, įstaigos ar įmonės firminis ženklas. Tekstas: įstaigos ar įmonės pavadinimas, jos veiklą nusakanti...

    Skaityti »

  • Kaip gerti vandenį?Kaip gerti vandenį?
    Dieną pradėti nuo 1-2 stiklinių vandens. Valgyti galima po 30-45 minučių.Taip pat galima 30-45 minučių prieš visus valgius gerti 1 stiklinę vandens. Pvz., prieš gaminant valgį, išgerti stiklinę. Kol valgis bus paruoštas, jau ir bus praėjęs tas laikas. Ypatingai ...

    Skaityti »

  • Koks turi būti pranešimo stilius ir dydis?Koks turi būti pranešimo stilius ir dydis?
    Pranešimo stilius visuomet turi būti konkretus, tai arba užklausa arba atsakymas, arba informacija. Jei tai užklausa, tai stilius turėtų būti toks, kad korespondentas galėtų apsieiti ...

    Skaityti »

  • Dovanos darbeDovanos darbe
    Dovaną bendradarbiui galima įteikti už kokią nors paslaugą, sveikinant jį premijos ar kūdikio gimimo proga, džiaugiantis naujomis jo pareigomis, lankant ligoninėje ir t.t. ...

    Skaityti »

  • Kaip rašomas kvietimas?Kaip rašomas kvietimas?
    Paprastai kvietimai rašomi trečiuoju asmeniu, kvietimo popieriaus, teksto spalvą gali riboti tik jūsų fantazija. Vestuvinio kvietimo tekstui dažnai parenkami neformalūs žodžiai, rašomos jausmus išreiškiančios eilės. Bet kuriuo atveju kvietimo tekste svarbu...

    Skaityti »

  • Stalo pasirinkimasStalo pasirinkimas
    Pagrindinė galiojanti taisyklė: kiekvienam pakviestajam reikia prie stalo turi būti skirta maždaug 60-80 cm vietos, matuojant nuo vieno valgomojo komplekto vidurio iki kito valgomojo komplekto vidurio, tam, kad jis netrukdytų kaimynams. Apvalus stalas idealiai tinka ...

    Skaityti »

  • Žvakių pasirinkimas pagal savaitės dieną Žvakių pasirinkimas pagal savaitės dieną
    Įvairiuose šaltiniuose nurodoma, kad baltas žvakes geriausia uždegti pirmadienį. Raudonos žvakės palankiai veikia sveikatą, žadina meilės aistrą, stiprina žmogaus energetinį lauką, suteikia valdžios, geriausia jas uždegti antradienį ...

    Skaityti »

  • Valgiaraštis jūsų pobūviuiValgiaraštis jūsų pobūviui
    Valgiaraščio apipavidalinimui nėra ribų: galite jį susukti į ritinėlį ir perrišti kaspinu, arba perlenkti pusiau, papuošti karpiniais, kurių ornamentai atspindėtų vaišių progą; valgiaraščiai gali būti parašyti ranka arba išspausdinti. Tik būkit atidūs – juk nemalonu, jei svečiai ras ...

    Skaityti »

  • Kaip laikyti taurę vyno?Kaip laikyti taurę vyno?
    Dideles išgaubtas taures galima imti už apačios delnu į viršų, kojelę prilaikant didžiuoju ir bevardžiu pirštais. Tai sušildys taurę ir gėrimą, kas ypač tinka geriant konjaką, be to, taip patogiau gėrimą teliūskuoti, kad atsiskleistų jo kvapas bei skonis ...

    Skaityti »

  • Kvietimai aplankytiKvietimai aplankyti
    Neatsisakykite draugų pasiūlymų aplankyti jų pažįstamus tame mieste ar miestelyje, į kurį vykstate. Pažintis su vietos gyventojais yra vienas didžiausių kelionės ...

    Skaityti »

  • Elektroninio pašto priedų etiketasElektroninio pašto priedų etiketas
    Pašto priedų persiuntimas - tai išskirtinė situacija, kuria naudojamasi tik kraštutiniu atveju. Iš to sektų, kad pirmo kreipimosi į nepažystamą asmenį metu, laiškas kategoriškai turi būti be priedų...

    Skaityti »

  • Tekstai kvietimams į JubiliejųTekstai kvietimams į Jubiliejų
    Kviečiu Jus į savo 50–ties metų Jubiliejaus šventę, kuri įvyks 2010-07-10 Druskininkuose, restorano „X“ banketinėje salėje, Taikos pr. 1. Prašau patvirtinti savo dalyvavimą.

    Skaityti »

PradžiaMes facebook'e Svetainės versija mobiliems