Kreipiniai :: Elgesio etiketo pagrindai
Pakankamai mandagiai gali nuskambėti šauksmininku ištarti kreipiniai pagal žmogaus visuomeninę padėtį, profesiją: vadove, pirmininke, direktoriau, profesoriau.
Tačiau daugelyje kalbų tokiais atvejais įprasta pridėti mandagumo, pagarbos priedėlį. Dabar verčiamės įteisintų slaviškų skolinių šauksmininkais pone, ponia, kartais, kai kreipiamasi į jauną merginą, ir panele.
Taigi, rodant pagarbą ar bendraujant oficialiau, sakytina: pone ministre, ponia Šveistiene, panele Jurgita. Nelaikoma didesne klaida ir ponas ministre, bet visais kitais atvejais priedėlis priderinamas prie kreipinio šauksmininko, pvz.: deputate Jonaiti, parlamentare Juozaiti, nes pasakymai deputatas Jonaiti, parlamentaras Juozaiti yra svetimi, šiurkštūs. Ypač didelė klaida kreiptis vardininku ponas, kai jis eina priedėliu: Ponas (= Pone), kiek dabar valandų?
Kai kreipiamės į nepažįstamą arba į kokį vyresnio amžiaus, aukštesnės visuomeninės padėties žmogų, vartojame mandagumo įvardį jūs: Gal jūs žinote (arba tiesiog Gal žinote), kur sekretorės kabinetas? Klausiamoji bei abejojamoji dalelytė - gal - kartu su tariamosios nuosakos veiksmažodžiu galėtumėt labai mandagiai, labai švelniai išreiškia kreipimąsi į nepažįstamą vyresnį ar šiaip gerbtiną žmogų.
Panašiai ir gatvėje mažai pažįstantis miestą žmogus mandagiai kreipiasi į praeivį: Atsiprašau! Ar negalėtumėt paaiškinti, kaip čia tiesiausiu keliu pasiekti geležinkelio stotį? Ne visi esame pratę mandagiai užkalbinti nepažįstamą žmogų, kreipdamiesi į jį kokiu reikalu, ko nors pasiteiraudami. Gatvėse sutiktų praeivių vaikai neretai teiraujasi, kuri dabar valanda. Labai malonu, kai pirmaklasis pasirodo kartais esąs mandagesnis už aukštesniųjų klasių mokinius: Atsiprašau! Gal galėtumėt pasakyti, kuri dabar valanda? Girdi malonų vaikišką balselį ir nejučiomis nusišypsai.
Taigi, kai reikia kreiptis į nepažįstamą žmogų, ko pasiteirauti, nepašykštėkime mandagumo žodžio prašau ar atsiprašau :)
Reklama
Verslo pokalbiai telefonu
Nuomonė apie įstaigą dažnai susidaroma iš to, kaip jos darbuotojai kalba telefonu, ypač jei vienintelis ryšys su firma yra telefonas. Sekretorė turi: kalbėti telefonu mandagiai ir kompetentingai; telefonogramas ...
Skaityti »
Stalo įrankių išdėstymas
Pagrindinė taisyklė pirma naudoti kraštinius stalo įrankius ir tokia tvarka eiti link lėkštės (pietų lėkštės): pirmiausia valgomasis šaukštas, vėliau žuvies peilis su šakute, tada paprastas peilis su šakute ...
Skaityti »
Virtualaus bendravimo etiketo subtilybės
Virtualus bendravimas ar tai būtų privatus ar viešas vis dažniau sutinkamas dalykas mūsų kasdieniniame gyvenime. Vieniems tai tik laisvalaikio praleidimo būdas, pramoga, kitiems darbą lengvinanti, svarbią informaciją teikianti ir geografinį atstumą mažinanti ...
Skaityti »