Kalbos kultūra :: Pokalbių etiketo pagrindai

Žmogus, kūdikystėje išmokęs gimtąją kalbą, visą gyvenimą ja naudojasi, bet, deja, kalbos kultūros taip ir neįvaldo. Matyt, paprasčiausiai dėl to, kad šiems dalykams neskiria dėmesio. O juk kalba bene labiausiai reprezentuoja žmogų, parodo jo išsiauklėjimą ir kultūrą.

Kalba yra pagrindinė mūsų bendravimo su kitais žmonėmis priemonė. Kalbėdami mes keičiamės mintimis, išgyvenimais, perteikiame vieni kitiems įvairią informaciją. Tačiau kalba padeda mums ne tik bendrauti, atskleisti kitiems mūsų vidinį pasaulį. Ji puikiai atspindi ir mūsų santykį su kitais žmonėmis, rodo mūsų didesnę ar mažesnę pagarbą arba, priešingai, – nepagarbą kitiems.

Taigi rūpindamiesi kalbos kultūra, tuo pačiu rūpinamės bendravimo kultūra, parodome, jog iš tikro gerbiame žmones, su kuriais tenka vienaip ar kitaip susidurti. Iš tikrųjų mes kartais net nė neįsivaizduojame, kiek skausmo ir nemalonumų galime suteikti žmonėms vienu vieninteliu neatsargiu žodžiu arba nevykusiu išsireiškimu.

Neįmanoma įvaldyti kalbos kultūros, nuolat netobulinant savo šnekamosios kalbos, jos negryninant, nepaisant elementarių kalbos taisyklių, kalbant žargonu, vartojant barbarizmus, necenzūriškus žodžius. Kitaip tariant, kad išmoktume kalbos kultūros, būtinai turime mokytis ne tik rašybos ir tarties, bet ir elementarių dorovės bei etiketo taisyklių.

Kaip teigė F. De Sosiūras, „tautos papročiai atsispindi kalboje, o kita vertus – kalba formuoja tautą“. Tautos savitumą atspindi ir jos kalbos etiketas.

Kalbos etiketas – kalbinė mandagumo išraiška. Kalba reiškiasi dviem būdais: sakytiniu ir rašytiniu. Abu jie turi savas vartojimo sritis, savus raiškos būdus, norminimo tradicijas. Sakytinei kalbai svarbu ne tik kalbos taisyklingumas, tai yra kalbos kultūros paisymas, bet ir kiti, su kalbos sistema nesusiję dalykai: kalbos aiškumas, tempas, dikcija ir pan.

Gimtoji kalba, egzistuojanti žmogaus sąmonėje kaip tam tikrų gebėjimų sistema, sudaro neatskiriamą kiekvieno žmogaus asmenybės dalį. Kiekvienas žmogus privalo rūpintis savo kalba, puoselėti ją, nes tik jis yra atsakingas už savo kalbą, jos plėtotę ir raišką. Aukšta kalbos kultūra padeda žmonėms darniai bendrauti, pasiekti didesnį abipusį supratimą, sukurti subtilesnę žmonių santykių darną.

Reklama



  • Kaip kreiptis - Tu ar Jūs?Kaip kreiptis - Tu ar Jūs?
    Bendraudami su mažiau pažįstamais ar aukštesnį postą užimančiais žmonėmis, darbo kolegomis, klientais, į juos kreipiamės pagarbiais žodžiais. Mandagumo įvardžiai tu ir jūs ...

    Skaityti »

  • Aprangos kodasAprangos kodas
    Aprangos kodas padeda mums pasirinkti tinkamą apsirengimo stilių bei išvengti keblių situacijų renginio metu. Todėl netinkama apranga gali ne tik priversti ...

    Skaityti »

  • Svečių aptarnavimasSvečių aptarnavimas
    Lankytojų priėmimas ir aptarnavimas – viena iš svarbiausių sekretorės funkcijų. Su kiekvienu lankytoju sekretorė turi būti mandagi ir maloni. Jei tuo metu, kai lankytojas užeina į kabinetą, sekretorė kalba telefonu, ji privalo atsiprašyti pašnekovo, nusišypsoti ...

    Skaityti »

PradžiaMes facebook'e Svetainės versija mobiliems